At starte i BGB

Det er en stor ændring i børnenes tilværelse, at begynde i en ny institution. Det gælder både yngre og ældre børn. Derfor er det vigtigt, at både du/i og vi giver tid til en rolig opstart.

Da børn er forskellige individer med forskellige behov, kan indkøringer derfor se forskellige ud.

Det vigtigste er, at både forældre og pædagoger følger barnets tempo til at finde tryghed hos de nye voksne, samt får mulighed for at vænne sig til institutionens nye omgivelser. Forældrene spiller her en vigtig rolle. Dit/jeres barn har nemlig brug for at mærke din/jeres ro og tillid til, at institutionen er et trygt sted at være.

Indkøring for vuggestuebørn kræver tid som kan varierer meget alt efter barnet. Vi anbefaler at man som forældre har 2 uger hvor man er fleksibel ift. at kunne hente og bringe. På den måde kan man, i samarbejde med personalet, skabe gode og trygge betingelser for barnet under indkøringen.

Nogle børn græder i begyndelsen, når du går fra dem. De forstår endnu ikke, at du kommer tilbage senere og henter. Så kan det godt være svært at gå fra barnet, men vink farvel alligevel, og gå aldrig uden at sige farvel. Som regel holder barnet op med at græde, så snart du er ude af syne, men er du urolig, er du altid meget velkomne til at ringe og høre, hvordan det går. Hvis barnet er helt utrøsteligt, så ringer vi til dig.

Det en god idé ikke at trække afskeden ud – det kan gøre det sværere for dit barn at komme videre, og barnet er ked af det i længere tid. Det kan også gøre det svært for personalet at kunne trøste et barn der stadig kan se sine forældre.

Når dit/jeres barn skal starte i børnehave, er det ofte begyndelsen på en helt ny hverdag – også selvom dit/jeres barn har været vant til at gå i vuggestue eller dagpleje.

Det tager tid for børn at vænne sig til alt det nye, der møder dem, når de starter i børnehaven og samtidig at skulle sige farvel til de nære voksne og gode legekammerater fra sin gamle vuggestue eller dagplejen. Eller bare fra en anden børnehave hvis man skifter.

Nogle børn kan være trygge efter kort tid, mens andre kan have brug for måneder til at falde helt til i børnehaven. Også her anbefaler vi en hvis grad af fleksibilitet i den første tid under indkøringen. Aftal løbende med personalet hvad der er behov for.

Afgørende for hvor længe en indkøring varer, afhænger af det aftalte forløb, og det enkelte barn. Nogle børn og forældre trives bedst med at være sammen i institutionen i kortere tid, mens andre trives bedst med en længere periode. Det kan godt være svært at efterlade sit barn til andre, og det kan til tider være svært som forældre at se hvornår et ”godt tidspunkt” er at vinke farvel på. Dette vil vi naturligvis hjælpe til med, og personalet vil af og til anbefale at man måske går en tur eller sætter sig ned i vores personalestue i en periode.