Måltider og mad

I BGB tilbyder vi formiddagsfrugt, frokost og eftermiddags frugt til alle børn. Både til vuggestue og børnehavebørn. Der tilbydes ikke morgenmad.

Formiddags- og eftermiddagsfrugt består typisk af et stykke brød og et halvt stykke frugt. Dette måltid skal forstås som et supplement til hovedetmåltiderne. Formålet med dette måltid er at stabilisere blodsukkeret så barnet har mere energi i hverdagen. Formiddags- og eftermiddags frugt serveres kl. 9:00 og igen kl. 14:00. Det skal understreges at formiddagsfrugt der serveres kl 9:00 ikke skal forstås som en morgenmåltid.

Den mad, vi tilbyder i BGB er sammensat efter fødevarestyrelsens anbefalinger om børns behov for vitaminer, proteiner mm.

Madplaner vil blive lagt på Aula en gang om måneden. Du vil nederst på siden her kunne finde eksempler på en madplan.

KONTROLRAPPORT

I det følgende link til du kunne finde BGB's kontrolrapport (smileyordningen): http://www.findsmiley.dk/1247438

1. Må vi give vores barn mad med i institution?

Tidligere var morgenmad en fast del af daginstitutionernes dagsrytme. Der er ingen tvivl om, at det var hyggeligt og også en god hjælp til mange forældre. Men vi anvendte faktisk forholdsmæssigt mange ressourcer på det. Ved de nødvendige personalereduktioner fra 2009 blev det en af de ting, som Byrådet besluttede kunne undværes uden at fjerne væsentlige kvaliteter fra daginstitutionerne.

I dagligdagen vil vi gerne tilstræbe at børnene behandle når de er i institution, også selvom deres forudsætninger måske er forskellige. I en integreret institution vil nogle børn kunne spise uden hjælp eller anden opmærksomhed fra de ansatte. Andre kan ikke, eller det medfører oprydning bag efter.

Ansvaret for spisningen ligger hos ledelse og medarbejdere, der også har ansvar for dels sikkerhed, og dels at rammen omkring spisning opleves og er tryg, og det harmonerer ikke med, at børn spiser alene og rundt omkring i institutionen.

Når vi har valgt ikke at afsætte personaleressourcer til morgenmadsspisning, oplever vi at vi giver alle børn den bedste oplevelse ved at der så ikke er nogen, der spiser morgenmad.

1. Må mit barn blive fritaget for måtltidsordningen?

Dagtilbudslovens § 16.a. beskriver at: ”Kommunalbestyrelsen træffer efter ansøgning fra et barns forældre afgørelse om, at et barn kan fritages fra et sundt frokostmåltid efter stk. 1, hvis barnet har en lægedokumenteret allergi eller anden sygdom, som kræver en specialkost, og kommunen ikke på forsvarlig vis kan give barnet et sundt frokostmåltid i daginstitutionen.

Man kan altså kun undtage et barn fra frokostordningen på baggrund af allergi eller sygdom

Den kost der produceres i dagtilbuddene, følger Fødevarestyrelsens råd og anbefalinger om kost i daginstitutioner. Disse opdateres løbende, og der er stort fokus på både sundhed og klima. Anbefalingerne er at børn skal have proteiner fra flere kilder, herunder kød, fisk og æg.

Vores køkkenmedarbejdere i dagtilbud laver mad til mange børn hver dag, og det er derfor ikke muligt at håndtere forskellige børns medbragte mad. Herudover er der særlige krav til opbevaring af fødevarer, som skal serveres i fx dagtilbud, og derfor kan vi ikke modtage mad fra forældre, som skal indgå i måltider hvor dagtilbuddet er madproducent.

Mie

Mie - Kostfaglig eneansvarlig

Mad

Madplan januar 2024

Shape Created with Sketch.

Madplan februar 2024

Shape Created with Sketch.