Sprogvurdering

Fra 2015 er det i Hillerød Kommune besluttet at sprogvurdere alle børn i alderen omkring 3 år, dvs. i alderen mellem 2 år og 10 måneder – og 3 år og 4 måneder. Vi anvender sprogvurderingsmaterialet ”Sprogvurdering 3-6”, som er understøttet via Rambølls IT-platform. Sprogvurdering i 3 års-alderen gælder alle børn, som er indskrevet i dagpleje eller daginstitution – samt alle hjemmepassede børn. Det gælder også uanset sproglig baggrund – altså anvendes materialet både til børn med dansk som modersmål og børn med dansk som andetsprog. Bemærk, at det er obligatorisk for forældre at lade deres barn deltage i sprogvurdering – det er altså ikke umiddelbart muligt at takke nej, med mindre særlige forhold gør sig gældende.

I BGB har vi valg også at vurdere børn inden i skal starte i skole. Altså omkring 5 års-alderes. Dette gør vi for at sikre at barnet har de bedste sproglige forudsætninger som muligt når det starter i skole.

Forud for en sprogvurdering informeres forældrene om at det er tid til vurderingen. Informationsbrev finder på længere ned på siden.

Vi er, som følge af persondataforordningen, forpligtede til at informere forældre, når vi opbevarer data på deres barn, og det gør sig gældende i forbindelse med sprogvurderingen. Derfor uddeles en lille skrivelse til forældrene i forbindelse med sprogvurderingen

Medarbejderen, der udfører sprogvurderingsaktiviteterne sammen med barnet, taster besvarelsen i systemet, hvorefter der kan trækkes en rapport med barnets resultater.

Efter endt vurdering inviteres forældrene til en opfølgende samtale i forbindelse med sprogvurderingen. Her gennemgås barnets sprogvurderingsresultater set i relation til forældres og personales oplevelse af sprogudviklingen i barnets hverdagskontekster. Det vil være naturligt, at forældre og personale udveksler tiltag i forhold til barnets sprogudvikling - også selv om barnet er placeret højt på sprogvurderingsskalaen. På den måde kan vi i fællesskab arbejde frem mod, at alle børn bliver så dygtige, som de kan.